Jak dbać o samochodową klimatyzację?

Klimatyzacja samochodowa

W dzisiejszych czasach coraz rzadziej możemy spotkać samochód, który nie jest w standardzie wyposażony w samochodową klimatyzację. Obecnie, gdy chcemy kupić samochód jest to jedna z najważniejszych i podstawowych rzeczy na którą zwracamy uwagę. Dla wielu kierowców jest zbawieniem podczas upalnych dni, jednak nie każdy Wie, że wymaga ona odpowiedniej eksploatacji, by nie tylko służyła nam przez wiele lat nie narażając na zbędne koszty, ale także by nie była powodem problemów zdrowotnych.

Jak działa klimatyzacja samochodowa?

Generalnie działanie klimatyzacji jest dosyć proste – ciepłe powietrze schładzane jest przez czynnik chłodniczy, który rotuje w układzie urządzenia. Co jakiś cykl następuje zamiana stanu skupienia w gazowy z ciepłego, co wiąże się z obniżeniem temperatury oraz powtórnym przeistoczeniu się gazu w ciecz.

Mało kto o tym wie, że klimatyzacja samochodowa oprócz głównej funkcji chłodzenia powietrza ma za zadanie także oczyścić powietrze z pyłków, co jest bardzo korzystne dla kierowcy i osób przebywających w samochodzie.

Jak dbać o klimatyzację samochodową – prawidłowa eksploatacja

Aby klimatyzacja w naszym samochodzie przez długi czas działała bez zarzutów należy ją poprawnie używać.

Po 1. Zanim włączysz klimatyzację w nagrzanym aucie – przewietrz samochód.

Latem, gdy wsiadasz do nagrzanego samochodu, zamiast od razu załączać klimę – w pierwszej kolejności przewietrz samochód, dzięki temu zapewnisz jej prawidłowe funkcjonowanie.

Po 2. Włączaj klimatyzację w zimie.

Klimatyzacja w samochodzie
Poprawna eksploatacja i systematyczna konserwacja to klucz do długiej żywotności Twojej klimatyzacji samochodowej, a także korzyść dla Twojego zdrowia!

Wiem, że brzmi to absurdalnie i mało kto praktykuje ten punkt, jednak włączenie chociaż raz w tygodniu klimatyzacji samochodowej w zimie uchroni nas przed dodatkowymi kosztami, które poniesiemy ze względu na uszkodzenie kompresora w wyniku zapieczenia.

Klimatyzacja oprócz funkcji chłodzenia i czyszczenia powietrza, osusza także powietrze wewnątrz auta. A jak każdy kierowca doskonale wie z praktycznego punktu widzenia – zimą wilgoć w samochodzie to standard. Włączając ją podczas zimy, zapobiegniesz bardzo uciążliwemu (również niebezpiecznemu) parowaniu szyb.

Jeżeli jednak dopiero teraz dowiedziałeś się o tym, aby włączać klimatyzację w samochodzie zimą i przez dłuższy czas była nieużywana – przed pierwszym włączeniem koniecznie ją oczyść i zdezynfekuj! Zalegająca wilgoć w samochodowej (i nie tylko!) klimatyzacji, bardzo często prowadzi do powstania grzybów, które mogą bardzo poważnym zagrożeniem zdrowia, dlatego nie lekceważmy tego!

Po 3. Parkuj w zacienionych miejscach

Jeżeli chcesz zaoszczędzić na paliwie przy chłodzeniu powietrza – w miarę możliwości parkuj w zacienionych miejscach, nawet jeżeli będzie się to wiązało przejściem paru metrów do miejsca docelowego – zyska Twój portfel i sylwetka 😉
Jeżeli jest to możliwe – w bezpiecznych miejscach – zostawiaj chociaż lekko uchylone okno.

Kiedy należy udać się do serwisu samochodowego?

Tak naprawdę to raz do roku (najlepiej przed sezonem ciepłym) udać się do serwisu samochodowego aby skontrolować stan naszej klimatyzacji, sprawdzić drożność kanału, który odprowadza z parownika skropliny, wyczyścić kanały odpowiedzialne za dystrybucję powietrza, wymienić filtr kabinowy, odgrzybić i zdezynfekować parownik, a także wyczyścić wloty powietrza na zewnątrz pojazdu.

Z kolei co dwa lata należy wyczyścić cały układ z wilgoci oraz uzupełnić czynnik chłodzący.

Co kilka lat warto wymienić filtr.

W szczególności obligatoryjnie musisz udać się do serwisu jak czujesz, że z środka wydobywa się nieprzyjemny zapach (lub jakikolwiek zapach) i zauważasz, że Twoja klimatyzacja nie jest już tak wydajana.

Zwróć też uwagę na to do jakiego serwisu samochodowego się udajesz. Wybierz ten najchętniej polecany i sprawdzany, najlepiej specjalizujący się w tej dziedzinie, ponieważ wielu mechaników nie ma wystarczającej wiedzy i praktyki.

Podsumowując…

Nie warto oszczędzać na dbaniu i prawidłowym eksploatowaniu klimatyzacji samochodowej. Te kilka powyższych porad w zupełności starczą, by przez wiele długich lat cieszyć się prawidłowo działającą klimatyzacją, która ma dobry wpływ na nasze zdrowie. Jeżeli zaniedbasz te kwestie narażasz się nie tylko na większe koszty – większe zużycie paliwa oraz naprawa klimatyzacji, ale także na wysokie ryzyko zagrożenia zdrowia związane chociażby z wdychaniem komórek pleśniowych czy grzybowych.

Jak bezpiecznie jeździć samochodem w zimie?

Odbicie, ślad opony zimowej na śniegu

Przede wszystkim – wolniej! Oblodzona droga jest bardzo niebezpieczna, z czego często nie zdajemy sobie sprawy. Mimo, iż na pierwszy rzut oka wydaje nam się, że jezdnia jest czysta, nie zawsze tak jest. Dlatego szczególnie w okresie zimowym, ściągnij nogę z gazu i nie ryzykuj życia swojego oraz innych.

Jeżeli niestety zdarzy Ci się gorąca sytuacja na drodze – nie wpadaj w panikę, bo to najgorsze co możesz zrobić w danej chwili. Przedstawiamy Ci kilka najważniejszych zasad techniki jazdy samochodem zimą: Czytaj dalej Jak bezpiecznie jeździć samochodem w zimie?

Opony zimowe nowe vs używane – podejście Polaków

Nowe opony zimowe leżące na śniegu

Sezon na zmianę opon uważam niejako za otwarty, mimo iż pogoda póki co dopisuje i wcale nie przypomina nam o tej jakże ważnej konieczności, warto już teraz wybrać się do warsztatu wulkanizacji, by potem, gdy przyjdą pierwsze oznaki zimy, nie stać w kilometrowych kolejkach.

Ze sezonową zmianą opon wiąże się czasami konieczność ich wymiany na nowy komplet. Czy decydować się wtedy na opony całkiem nowe – opcja droższa, czy w dobrym stanie, lecz używane – opcja tańsza? Zobaczmy jak wygląda to w praktyce i jakie podejście do tematu mają sami Polacy… Czytaj dalej Opony zimowe nowe vs używane – podejście Polaków

Jak bezpiecznie jeździć nocą?

Samochód jadący ulicą w mieście nocą

Każdy kierowca, który miał szansę przekonać się jak się jeździ nocą – szczególnie pokonując długie trasy, wie jak trudna i wymagająca jest to podróż. Gorsza widoczność, oślepiające światła mijających nas samochodów, a także zmęczenie i senność wywołana nie tylko wzmożoną koncentracją, ale samą ciemnością – to zmora każdego kierowcy, nawet doświadczonego!
Jak więc polepszyć jakość podróży nocą, a przede wszystkim bezpieczeństwo? Dowiesz się czytając dalszą część artykułu, zapraszamy! Czytaj dalej Jak bezpiecznie jeździć nocą?

Systemy zmniejszające spalanie paliwa

Samochód ekologiczny ograniczający spalanie paliwa oraz emisję co2 do atmosfery.

Czy warto zainwestować w nowe samochody, które posiadają systemy zmniejszające spalanie samochodu? Zobaczmy jaka jest cena oszczędności…

Rodzaje systemów obniżających zużycie paliwa

Poznajmy rodzaje systemów obniżające spalanie paliwa, które stosowane są obecnie w nowych samochodach. Zobaczmy, czy faktycznie jest to tak opłacalne jak mówią producenci i czy komfort oraz wygoda jazdy jest taka sama lub też lepsza/gorsza niż w samochodach, które takiego wyposażenia nie posiadają?

#1 Bezstopniowa przekładnia CVT

Są fani zarówno manualnych skrzyń biegów jak i automatów. Z pewnością w ruchu ulicznym, korkach, czy też w trakcie pokonywania stromych wzniesień operowanie manualną skrzynią biegów może być uciążliwe, szczególnie dla tych osób, które nie bardzo tę umiejętność opanowały. Dla takich osób – lecz nie tylko – poleca się automatyczną skrzynię biegów, która całą pracę wykonuje za nas, bez żadnych szarpnięć, czy gaśnięcia silnika.

Mężczyzna zmieniający biegi w samochodzie
Automatyczna skrzynia biegów rewelacyjnie sprawdza się w wzmożonym ruchu ulicznym.

Nowe modele samochodów posiadają już nawet 9-cio biegowe skrzynie biegów, które idealnie pozwalają dostosować się do każdej sytuacji. Bezstopniowa skrzynia CVT (Continuously Variable CVT) daje nam możliwość płynnej jazdy przy stałej prędkości. Jej zalety szczególnie możemy zaobserwować w trakcie codziennej, miejskiej jazdy, gdzie co chwila samochód rusza i zatrzymuje się – obniżenie spalania paliwa nawet do 7%!

Minusy samochodu wyposażonego w skrzynie CVT mogą uwydatnić się w trakcie szybszej jazdy, gdy mocniej dociskamy pedał gazu i silnik wznosi się na wysokie obroty. Wtedy możemy odnotować zwiększenie hałasu, samo przyśpieszenie również nie jest dynamiczne, samochód reaguje trochę ospale, z przymuleniem.

#2 System START/STOP

System START/STOP jest obecnie bardzo popularny – stosowany niemal w co drugim nowo produkowanym samochodzie w Europie zachodniej i jest w standardzie, bez dodatkowych dopłat.
Systemy te mają za zadanie zmniejszyć spalanie paliwa oraz emisję co2 w nowym, europejskim cyklu jezdnym o max.5%, a w miejskim o nawet 8%! Jeszcze większą oszczędność zaobserwujemy podczas zmożonego ruchu w godzinach szczytu.

Jego dużą zaletą jest obniżane spalanie paliwa, zmniejszona ilość emisji co2, z czego ucieszą się ekolodzy, jednak nie jest to system pozbawiony wad. Wadą systemu START/STOP jest to, że nie działa we wszystkich modelach i markach tak płynnie i szybko jakby się tego oczekiwało. W niektórych przypadkach włącza się z opóźnieniem, co jakby nie było może niejednego, zniecierpliwionego zdenerwować. Jednak plusem jest to, że w każdej chwili można go wyłączyć, jednym przyciśnięciem guzika. Z drugiej strony opcja ta również nie jest tak piękna. Niektóre samochody po zmianie typu jazdy bądź ponownym ręcznym uruchomieniu samochodu aktywują system START/STOP samoistnie.

#3 Bezpośredni wtrysk paliwa

Samochód na stacji benzynowej podczas tankowania
Oszczędność zużycia paliwa, dynamiczna i lepsza jazda – czego potrzeba więcej?!

Bezpośredni wtrysk paliwa od wielu lat cieszy się zastosowaniem w silnikach Diesla.
Nowoczesne układy wpływają na nie tylko oszczędność, ale także bardzo dobrą dynamikę jazdy. W połączeniu z turbodoładowaniem i downsizingiem układ bezpośredniego wtrysku benzyny zmniejsza spalanie oraz emisję co2 o ok. 12%!
Zaletą tego systemu jest oczywiście oszczędność zużycia paliwa, dynamiczna i lepsza jazda. Minusem – droższa eksploatacja – serwisowanie, naprawa awarii, dlatego nie są one aż tak oszczędne, jak obrazują to producenci.

4# Napęd alternatywny

Silniki wykorzystujące gaz ziemny CNG są bardzo opłacalne dla tych, którzy robią 7000 km rocznie przebiegu, ponieważ od benzyny jest on tańszy nawet do 50%. Zmniejsza emisję co2 nawet o 25%.
I ten system jednak posiada minusy. Jednym z nich na pewno są problemy w naszym kraju ze znalezieniem stacji, która w ofercie obejmuje tego rodzaju paliwo, ponieważ jest to dla nich nieopłacalne ze względu na małą ilość samochodów zasilanych gazem.

5# Elektryfikacja

Systemy Strong Hybrid pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa w granicach 15-25%. Zakup samochodu hybrydowego opłaca się od klasy średniej. Dużo droższe, lecz ciekawsze są hybrydy typu Plug-in, które oferują możliwość ładowania z gniazdka elektrycznego. Coś za coś jak to mówią – systemy te jednak potrafią obniżyć koszty energii nawet o 90%!! Wersja ta najbardziej opłacalna jest dla samochodów w klasie średniej oraz samochodów sportowych i SUV-ów.

6# Tryb żeglowania

Tryb żeglowania w systemie układu START/STOP umożliwia nie tylko oszczędność i mniejszą emisję co2, ale także płynną i co ważne – cichą jazdę samochodem na dłuższych odcinkach. System sam sprawuje kontrolę nad wyłączaniem silnika w momencie jazdy z rozpędu co wpływa na brak zużycia paliwa, np. po zdjęciu nogi z gazu lub przy lekkim spadku. Możemy wówczas zaoszczędzić spalanie paliwa o nawet 10%!
Kiedy natomiast osoba prowadząca samochód wciśnie pedał hamulca, czy też gazu – silnik ponownie się włącza.

Plusem systemu żeglowania jest widoczna oszczędność. Minusem – niestety wyposażone są w niego drogie samochody i w dodatku dostępne są w niewielu modelach lub w samochodach hybrydowych.

7# Układ ACC – czyli adaptacja kontroli prędkości i odległości

Układ ACC dba o samoczynne utrzymanie podanej prędkości jazdy, zachowując przy tym bezpieczny odstęp od samochodu nas poprzedzającego. Czujniki te oceniają otoczenie pozwalając na automatyczne dostosowanie jazdy i jej prędkości, zapewniając prędkość samochodu na stałym poziomie, a silnikowi pracę na najbardziej wydajnym zakresie obrotów. Możemy za pomocą tego systemu obniżyć spalanie paliwa o 5%.

Jest to bardzo dobry system i wart uwagi. Może nie zaoszczędzimy z nim bardzo dużo na paliwie, ale z pewnością nie raz unikniemy kolizji. Pokonywanie dłuższych tras z tym systemem będzie na pewno funkcjonalne, komfortowe i przyjemne, w dodatku oszczędniejsze niż bez niego.

Jakie systemy obniżające zużycie – spalanie paliwa Wy proponujecie? Może macie jakieś autorskie rozwiązania? Zachęcamy do podzielenia się nimi w komentarzach! 🙂

Zdjęcia użyte w artykule pochodzą z serwisu fotolia.com